Ar putea fi sigur sa spunem ca suntem cu totii constienti de rolul pe care dieta noastra il poate juca in sanatatea, bunastarea si chiar starea noastra de spirit; dar stim cu totii cat de important este obtinerea cantitatii potrivite de nutrienti pentru a ne mentine sistemul imunitar sanatos? Asa este, o dieta plina de nutrienti corecti poate ajuta la combaterea anumitor virusi, nu doar eficient, ci uneori chiar mai rapid.

Mentinerea sistemului nostru imunitar implica o dieta sanatoasa si echilibrata – care desigur include atat macronutrienti, cat si micronutrienti. Si desi, asa cum sugereaza si numele, avem nevoie doar de un numar mic de micronutrienti, totusi, fiecare joaca un rol crucial in mentinerea functionarii sistemului nostru imunitar. Unii dintre acesti micronutrienti importanti includ:

  • Vitamina D
  • Vitamina B12
  • Vitamina E
  • Cupru
  • Seleniu
  • Zinc
  • Magneziu


Care sunt rolurile micronutrientilor in sistemul imunitar?


In timp ce macronutrientii, cum ar fi proteinele, grasimile si carbohidratii sunt nume destul de cunoscute, unii micronutrienti nu sunt la fel de bine cunoscuti – dar asta nu inseamna ca sunt mai putin importanti. De fapt, potrivit Harvard Health Publishing, esecul in a obtine nici macar cantitatile mici recomandate de micronutrienti poate „garanta practic boala”. 

Unii micronutrienti cheie joaca un rol crucial in sistemul nostru imunitar, despre care, desigur, merita sa stiti mai multe!


Vitamina D


Vitamina D joaca un rol crucial in mentinerea sanatatii oaselor, dintilor, muschilor si sistemului imunitar. Studiile au aratat, de asemenea, ca acest micronutrient poate ajuta la controlul infectiilor si la reducerea inflamatiei.

Potrivit NHS, in lunile mai luminoase si mai insorite (si anume de la sfarsitul lunii martie pana in septembrie), este posibil sa obtineti cantitatea corecta de vitamina D numai prin lumina soarelui. Acestea fiind spuse, multi oameni nu primesc cantitatea necesara – se estimeaza ca aproximativ 1 miliard de oameni din intreaga lume au de fapt niveluri inadecvate de vitamina D.

Una dintre cele mai bune moduri de a afla mai multe despre nivelul de vitamina D este printr-un test.


Vitamina B12


Vitamina B12 se gaseste de cele mai multe ori in produsele de origine animala. Aceasta vitamina solubila in apa joaca o serie de roluri importante in organism, inclusiv mentinerea sanatoasa a sistemului nervos si determinarea nivelurilor de energie.

Sanatate Harvard observa ca deficientele de vitamina B12 se pot dezvolta destul de lent si sunt adesea observate la cei care urmeaza o dieta vegetariana sau care au suferit o interventie chirurgicala de slabire. Avand in vedere acest lucru, este o idee buna sa urmariti nivelul de vitamina B12 pentru a evita potentialele complicatii in viitor – acest lucru se poate face cu un simplu test.


Vitamina E


Vitamina E este un alt micronutrient care ajuta la mentinerea si intarirea sistemului imunitar al organismului. Acesta poate fi gasit intr-un numar de alimente diferite, inclusiv uleiuri vegetale, nuci, seminte si produse din cereale.

Desi deficienta de vitamina E este destul de rara, aceasta poate aparea. National Institutes for Health afirma ca aceasta deficienta poate aparea la cei cu boli care inhiba capacitatea organismului de a absorbi grasimi, cum ar fi boala Crohn sau fibroza chistica.


Cupru


Cuprul este un mineral esential de care corpul dumneavoastra are nevoie in cantitati mici pentru a ajuta la mentinerea organismului sanatos – aceasta include cresterea adecvata, functionarea corecta a sistemului imunitar si mentinerea oaselor sanatoase.

Similar cu carenta de vitamina E, deficienta de cupru este rara. Cand apare, simptomele sunt de fapt destul de asemanatoare cu deficitul de vitamina B12 si afecteaza de obicei sistemul imunitar al persoanei si nivelul de energie, ceea ce explica simptomele oboselii si imbolnavirii des.


Seleniu


Seleniul este ceea ce este cunoscut ca un oligomineral – acestea sunt minerale de care aveti nevoie doar de o cantitate mica. Acest micronutrient ajuta la prevenirea deteriorarii celulelor, precum si la sustinerea functionarii sistemului imunitar, endocrin si cardiovascular.

Majoritatea adultilor americani obtin cantitati adecvate de seleniu, dar nivelurile scazute sunt de obicei asociate cu slabiciune musculara, oboseala si un sistem imunitar slabit. Cel mai fiabil mod de a afla mai multe despre nivelurile tale de seleniu este printr-un test.


Zinc


Zincul este un nutrient esential care afecteaza mai multe aspecte ale sistemului imunitar. Joaca un rol vital in dezvoltarea si functionarea normala a celulelor noastre si, conform Institutului National de Sanatate, sistemul nostru imunitar are nevoie in esenta de zinc pentru a-si face treaba.

Daca nu primiti suficient zinc, este posibil sa aveti simptome precum functia imunitara afectata, vindecarea intarziata a ranilor si posibile leziuni ale ochilor si ale pielii.

Vezi si: Cum ajuta zincul organismul? Beneficii, surse si aport


Magneziu


Ajutand alimentele pe care le consumam sa se transforme in energie, mentinand sistemul imunitar puternic si reglarea tensiunii arteriale este doar o mica parte din sarcinile importante in care este implicat magneziul. Pentru a pune in perspectiva utilizarea cuvantului „mic”, se estimeaza ca magneziul este implicat in peste 300 de reactii chimice din organism! 

Este posibil ca oamenii sa experimenteze deficit de magneziu din cauza anumitor conditii de sanatate sau printr-un aport scazut pe termen lung al acestui micronutrient. Unele semne timpurii pot include oboseala, slabiciune si greata.


Poate dieta ta sa-ti sustina functia imunitara?


Deci, exista cu adevarat anumite alimente care pot sustine functia imunitara? Adevarul este ca pentru a va mentine functia imunitara in forma maxima; o dieta echilibrata, care include o gama larga de nutrienti, mentinandu-ti in mod regulat corpul in miscare si mentinand stresul la un nivel minim este cea mai eficienta abordare pentru a-ti sustine sistemul imunitar. Spunand asta, exista o serie de nutrienti despre care se crede ca sunt critici pentru cresterea si functionarea celulelor imunitare (multi dintre care am mentionat mai sus!), acestea includ vitamina C, vitamina D, zinc, seleniu, fier si proteine. .

Este important sa ne amintim ca exista atat de multi alti factori care ne pot afecta negativ sistemul imunitar, altii decat dieta noastra, inclusiv:

  • Varsta mai inaintata
  • Greutate excesiva
  • Boli cronice
  • Stresul cronic
  • Lipsa unui somn de buna calitate

Daca esti curios cu privire la nivelurile tale de micronutrienti si vrei sa te asiguri ca sistemul tau imunitar functioneaza asa cum ar trebui, nu exista timp ca prezent pentru a afla mai multe. Cea mai fiabila modalitate de a face acest lucru este printr-un test; acest lucru se poate face cu medicul dumneavoastra sau din confortul propriei case cu un test de laborator la domiciliu.

Testul de micronutrienti de la LetsGetChecked va permite sa masurati nivelurile cheie de nutrienti si sa identificati potentialele dezechilibre in fiecare dintre micronutrientii cu care ne-am ocupat in acest articol! Rezultatele online vor fi disponibile in 2-5 zile, iar echipa noastra medicala dedicata va fi disponibila pentru a raspunde la orice intrebari pe care le puteti avea pe parcursul procesului.